Forberedelse til sheltertur på friluftsdagen den 12.12.18
Socialt samvær omkring et bål og madlavning
I dag har vi været i gang med at forberede vores
friluftsdsag. vi har valgt at tage ud til et shelter på Fjordmosevej i
Nørreskoven. det er en lille shelterplads, med en bålplads der ligger tæt på
kysten. Vi kender dette sted fra egne erfaringer, og derfor valgt stedet fordi
det passer til alle vores aktiviteter, det er shelter med læ, en bålplads,
plads, og et grønt område hvor det er muligt at lave en sydegruppe, der er også
en strand hvor vi kan indsamle sten til sydegruben.
Vi har talt og nedskrevet alle de materielle ting vi skal
medbringe, som er alt fra maden vi vil lave, og det tilbehør som:
Stor balje til at fragte vores brænde, knive, skærebrætter
og skåle, brænde, økse til brænde, optændingsblokke, en skovl, bagepapir,
sølvpapir, ler, poser til affald.
Vi har talt om hvilke former for bål vi skal lave, som er et
laissez fairebål og et pagodebål. Vi vil
også lave andre aktiviteter derude. Det kunne for eksempel være at varme vand
til te, lave juledekorationer da det svarer til årstiden, og i den sammenhæng
indsamle forskellige materialer fra skoven til at lave juledekorationerne.
Links til bål og mad:
http://www.skoven-i-skolen.dk/content/lammek%C3%B8lle-i-grube
http://www.skoven-i-skolen.dk/content/b%C3%A5l-til-lyst-gl%C3%A6de-og-n%C3%B8d
Tekst: Sølvik, Randi. (2011). Friluftsliv som socialt
læringslandskap for ungdom med adferdsvansker
Der er rig mulighed
for at mennesker der foretager sig aktiviteter i naturen får understøttet mange
kompetencer. Der bliver brugt både sanser, kroppen, motorik, sin opfindsomhed
og der er et godt grundlag for at kunne få styrket sin samarbejdsevne og
sociale kompetencer når man står ude i naturen og er nødt til at skulle
samarbejde aktivt for at få skabt noget som eksempel et bål eller få sat et
telt osv. Når man står ude i naturen, er man på en anden måde ”tvunget” til at
deltage aktivt for at få aktiviteterne til at lykkedes eller få opfyldt sine
basale behov såsom mad og varme. Man får en fællesskabsfølelse ved at være i
disse aktiviteter, man lærer at tage ansvar for sin egen handling ved at se at
det man bidrager med, er med til at aktiviteterne lykkedes.
Man kommer også til at opleve hinanden på en mere uformel
måde end hvis man sad i skolen for eksempel. Der er i den uformelle sammenhæng
tale om hvordan og måden, både kommunikation og relationerne ændrer sig når
elever og lærere/pædagoger går fra det formelle klasserum til det uformelle rum
som ude i naturen hvor de omkringliggende rammer er mere åbne iog med det
foregår under åben himmel. Eleverne bliver fjernet fra deres faste rammer og
roller som gør det nemmer for dem at slappe mere af, og derved virke eleverne
mere positive og villig til at gå på flere kompromis ude i naturen end inde i
klasserummet, så hele læreprocessen bliver mere aktiv og lærerig. Eleverne kan
være mere sig selv og behøver ikke sidde stille på en stol i det samme lokale
en hel dag, som påvirker dem positivt da det giver noget medansvar og skabe en
fællesskabsfølelse da alle er udenfor og i samme båd som man kan kalde det. Når
eleverne har det godt og er trygge, så påvirker dette også lærerne som herefter
også kan slappe mere af og være sig selv, som også er en faktor for eleverne.
Eleverne kan føle at lærerne er mere tilgængelige, nærværende og deltagende,
når læringen forgår udenfor i naturen, og alt dette er med til at påvirke deres
sociale kompetencer.
Dagen onsdag den 12.12.18
Lokation: Fjordmosevej i Nørreskoven på Als.
Vi startede dagen med at gå en tur i området og på stranden
for at samle sten på stranden.
Vi gik så i gang med at kløve vores brænde, grave hul til
vores sydegrube og lave bål.
Da stenene var varme tog vi de resterende gløder ud og fik
lagt maden i.
Da det var klaret, lavede vi et bål mere til få varmen på og
koge noget vand til en kop te, tættere på hytten.
Da vi havde fået varmen, gik vi i gang med at indsamle
materialer til vores juledekoration hvor vi fandt et grantræ i nærheden og
noget mos ved bål stedet.
Efter aktiviteten var det på tide at grave maden op ad vores
grube.
Til sidst sluttede vi med sortering af vores affald og
slukning af bålet med vand fra havet.
sydegrube:
s
sydegrube:
s
aktivitet 2: kreativ udtryksform i naturen-Juledekoration
vi valgte at finde mos og gran ude i vores biotop for at lave en juledekoration. dette er en aktivitet som understøtter ens sanser og fantasi.
aktivitet 3: bålaktivitet
vi valgte at lave et såkaldt pagodebål, formålet med bålet var at have det skulle være et samlingssted hvor uformelle samtaler kunne finde sted. et bål er et godt sted at have en samtale ,da man ikke er tvunget til at se direkte på hinanden og have øjenkontakt hviklet godt kan være meget intimt og grænseoverskridende for visse borgere. rundt om et bål er et godt forum at få åbnet op for både useriøse men også seriøse samtaler. Desuden er naturen altid et godt sted for samtaler da man er ude under åben himmel og ikke låst fast i et lokale hvor man f.eks er tvunget til øjenkontakt.
aktivitet 4: bestemmelse af træer ved hjælp af bestemmelsesdug/knopdug
vi valgte at finde ud af hvilke træer der var ude i vores biotop og til at løse denne opgave valgte vi at bruge knopdugen. Denne dug er et godt redskab til at klassificere forskellige grene fra træer og buske.
Birketræ
Kastanietræ
slåen
Hejsa
SvarSletKiggede lige forbi - er der nogle blogindlæg på vej?